MIKOLÁŠ CHADIMA: HOMMAGE Á KUPKA, 4.-29.3.2023
Spolu s otevřením výstavy Venduly Chalánkové byla rovněž zahájena výstava grafických tisků pražského hudebníka Mikoláše Chadimy v komorním prostoru Galerie Pranýř. Autor na vernisáži zahrál na flétnu a zazpíval několik básnických textů Ivana Wernische.
Mikoláš Chadima je znám především jako zpěvák, multiinstrumentalista, saxofonista a kytarista, ale i jako autor dvoudílných pamětí s názvem Alternativa. Působil v několika kapelách (Yellow Defect, Inrou, Elektrobus), než se v roce 1976 stal členem skupiny Extempore. Začátkem osmdesátých let v českých zemích asi nebylo populárnější alternativní rockové skupiny. Po rozpuštění této kapely se Chadima dal na cestu hledání nových, odvážnějších hudebních teritorií, byť za cenu neustálého střídání hráčské sestavy a kvůli politickému tlaku (byl signatářem Charty 77) i názvů kapely. Z neustále se měnících jmen koncertních seskupení se nakonec vžil název MCH Band. Skupina originálním způsobem reagovala na nové tvůrčí podněty a z kvalitativního hlediska za poměrně krátký čas stala v rámci domácí alternativní scény absolutní špičkou. Hostoval též s kapelami Zikkurat, Mňága a Žďorp, Umělá hmota, Praprecedens a dalšími. V pozdějších letech působil ve skupině Radomil Uhlíř a MCH 3, v Dekadent Fabrik s Ottou M. Urbanem, v duu s Pavlem Fajtem nebo Xafoo. Krátce recituje i na posledním CD místní kapely Sibérije.
Mikoláš Chadima v Rýmařově vystupoval již několikrát, nyní se ale poprvé prezentuje jako výtvarník, a to jako autor grafického souboru na téma slavného Kupkova obrazu Amorfa – Dvoubarevná fuga, visícího ve Veletržním paláci Národní galerie v Praze. Autor se v tomto souboru vrací k dávnému zájmu o grafickou tvorbu. Vyrostl totiž v tvůrčím prostředí ateliéru svého otce, grafika a malíře Jiřího Chadimy (absolventa pražské VŠUP u profesorů J. Kaplického a A. Fišárka), jehož tvorba byla představena na výstavě v Galerii Octopus v roce 2009. Autor se chtěl malířskou tvorbou rovněž zabývat, ale nedostal se na střední uměleckoprůmyslovou školu. Brali ten rok pár lidí (hlásilo se kolem 600 studentů) a jeho otec zásadově odmítl protekci. Šel tedy studovat na tiskaře s maturitou s tím, že až se vyučí a odmaturuje, bude absolvovat přijímačky na pražskou VŠUP. Hudba se však stala jeho hlavní vášní.
Cyklus na téma Kupkova obrazu z roku 1912 vznikal kresebně někdy od roku 2013 jako projekce a animace ke koncertům. O procesu vytváření těchto osobitých počítačových grafik tištěných na ručním papíře se vyjádřil takto: „Kreslím myší na počítači. Tak nějak to přišlo samo. Když jsem s tím začal, nepočítal jsem s tím, že se to bude někdy vystavovat. Měly to být především projekce, případně animáky pro kapelu. Jak říkal Radomil Uhlíř – taková Laterna magica chudých, protože na nějakou světelnou show jsme neměli. A nějak jsem u toho počítače už zůstal.“
Červenomodrý cyklus zaujal Chadimova dlouholetého přítele a kolegu Ottu M. Urbana, významného kunsthistorika a hlavního kurátora Centra pro současné umění DOX v Praze, který soubor nazval Hommage á Kupka, tedy Pocta Kupkovi, a který jej chtěl poprvé vystavit v Praze. Premiéra se však z technických důvodů odehrála v Rýmařově.
Nelze si nevšimnout, že se do grafik promítlo Chadimovo hudební založení. Vždyť i název Kupkovy Amorfy – Dvoubarevná fuga odkazuje k polyfonní instrumentální hudební skladbě známé zejména z díla J. S. Bacha. Jednotlivé tisky jsou nainstalovány v promyšlené řadě, na kterou můžeme pohlížet jako na vizualizovanou polyfonní hudební skladbu, byť k jejímu vytvoření autor přistoupil intuitivně a s aplikací řízené náhody.
Michal Vyhlídal
Rýmařovský horizont 3/2023